Continuïteit: de uitdaging voor elke starter

Remco Hopmans
|
May 27, 2021
Continuïteit: de uitdaging voor elke starter

Met energie en enthousiasme kom je een heel eind. Maar het is helaas niet genoeg om een bedrijf met zekerheid & continuïteit te realiseren.

Wat je drijfveren ook zijn of je achtergrond ook is, starten doe je met energie en enthousiasme. En met energie en enthousiasme kom je een heel eind. Maar het is helaas niet genoeg om een bedrijf met zekerheid & continuïteit te realiseren.

Als startend ondernemer vind je misschien in het begin al klanten en heb je een soepele start. Ook mijn eigen start in 2017 verliep soepeltjes. Vrij snel na de oprichting van Peekaboo vond ik mijn eerste klant, waarna nummer 2,3 en 4 als snel volgden. Voor ik het eigenlijk door had was ik vooral druk met het helpen van klanten. En had en nam ik weinig tijd om te werken aan de basis voor structureel succes. Dat leek niet nodig, totdat er een kink in de kabel kwam. Mijn kink heette Corona. 

Op 19 maart 2020 drukte veel klanten (begrijpelijk) de rode stop knop in. Ineens was mijn agenda nagenoeg leeg. Leeg voor de 3,5 maanden die volgden. Toen ik daar eenmaal van bekomen was, kon ik in alle rust werken aan een nieuwe strategie die de succesvolle toekomst voor Peekaboo moest veiligstellen. En tegelijkertijd wilde ik zelf meer rust & vrijheid in mijn ondernemerschap. Nu, bijna één jaar later, kan ik trots en tevreden stellen dat ik – dankzij deze strategie – een enorme sprong voorwaarts heb gemaakt naar die succesvolle toekomst. En ik deel graag de stappen die ik heb ondernomen om dit te bereiken:

  • Schakel hulp in. Investeer in jezelf én in je bedrijf. Met hulp van anderen is het makkelijker nieuwe inzichten te krijgen. Inzichten die je vooruit helpen. Die je dwingen keuzes te maken. Je blinde vlekken bloot te leggen. Inzichten die zorgt dat je weer stappen kan maken.
  • Ga terug naar de kern van je DNA. Kijk kritisch waar je potentieel de beste in kan worden, waar je hart sneller van gaat kloppen en ook nog economische brandstof oplevert (lees:omzet).
  • Vertaal jouw unieke kracht naar een toekomstvisie. Beschrijf in geuren en kleuren wat je purpose is. Maak het leven, energiek & inspirerend. Voor jezelf. En voor klanten.
  • Bepaal welke route je gaat bewandelen. Maak een routekaart van je expeditie. Bepaal een eindbestemming die groot, meeslepend, uitdagend en ambitieus is.
  • Verdeel je route in fasen. Stel concrete doelen per fase, visualiseer hoe jij en jen bedrijf er aan het eind van zo'n fase uitzien. In termen van omzet, winst, diensten, klanten, en misschien wel in aantal medewerkers.
  • Werk consistent aan de noodzakelijke activiteiten. Zorg voor focus. Elimineer afleidingen. Werk met regelmaat en ritme aan de realisatie van doelen. Ga op zoek naar nieuwe klanten. Denk na over hun problemen. En help ze die op te lossen door middel van jouw dienst of product.

Volg de gratis online training.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Deelnemen aan training